Fin takt idag

Idag har varit en ganska lång dg i stallet för mig. Eller längre än vanligt iaf. Jag hjälper nämligen Malin (en kompis som står i stallet bredvid) med hennes två hästar. Jag rider dom inte, men fixar foder o mockar o grejer åt dom. Så idag har jag fått lite extraträning med att mocka två boxar, ta upp två hästar, mäta upp 6 stycken höpåsar och sen fixa lite smågrejer med täcken o kraftfoder och sånt.
När jag va klar med det så tog jag upp Carisma.
Hon hade en av sina bästa dagar idag. När jag kom till hagen så kom hon fram till mig och stoppade i huvet i grimman själv. Sammarbetsvillig häst eller!? ;)
Sen stod hon lugnt och fint i stallet och var helt med på noterna när vi skulle till ridhuset. Ridpasset gick förhållandevis bra. Det var lite snöras på taket och att duvorna flaxar upp rakt i ansiktet på henne har ju inte direkt en positiv effekt. Jag tränade på lite allt möjligt, men i första hand på takten, lösgjordheten och att sätta under sig båda, men främst vänster bak. Jag tycker att jag lyckades gaanska bra med det. Takten blev jättebra till slut. Hon stressade upp sig i mitten av passet och började krångla och fick 1000 ben. Men efter det så fick hon faktiskt lite swung i stegen till och med. Måste komma ihåg känslan! Trots att den börjar komma oftare och oftare. Lösgjodheten måste vi fortsätta jobba med. Som vanligt, det är en neverending story. Samma sak med bakbenen. Får gå igenom det på lektionen på fredag. Det är det vi alltid gör, och har gjort i två års tid, så jag antar att det inte är någon skillnad den här veckan. Haha, det är skumt att man tycker att dressyren är så rolig ändå. Undrar hur hon känns imorgon. Jag tror att hon kommer vara stelare eftersom att mamma red lektion igår så brukar det bara gå nedåt. Fast sen kommer det gå uppåt på fredag igen, tur det!
Nu ska jag hem till Alex och kolla på Arn.. Visste ni förresten att hästen i Arn var till salu för typ 300000 i somras? Haha, billigare får man leta efter ;)
Kram, Janina
En bild på när Carisma blir lite uppstressad så fort man begär lite till från henne och hon måste sätta under sig bakbenen. Bakbenen in = huvudet upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag heter Janina, och det är jag som har bloggen. Jag är född -95 och har ridit så gott som hela mitt liv. Det började på ridskola som 4åring. Som 9åring fick jag min första ponny, ett gotlandsruss som mest användes som skogsmulleponny. När jag var 12 år gammal så fick jag Carisma. Det var då jag började med dressyren. Nu har vi tävlat upp till FEI ponnydressyr, och fått placeringar upp till LA:P1. I bloggen får du följa våra träningar och tävlingar. Enjoy it :)
e. Marocco 555 u.Poppie ue. Merrie Master Carisma är min D-ponny som jag skriver om.Hon är ett sto född den 10 maj -94. Hön är en väldigt samarbertvillig ponny som gör det mesta för att det ska gå bra. Vi har tävlat lite hoppning i lägre klasser (90) med placering. Förut så hopptränade vi även mycket, men efter en hovledsifektion 09 på fram så slutade vi med hoppträningarna. Mitt mål med Carisma är självklart att kvala till SM till hösten och placering i DM.