Galopp

Det är så svårt att prioritera bloggen när skola och häst kommer ivägen hela tiden. Så det får bli lite uppdateringsinlägg istället lite då och då.
Kan ju börja med att säga att lektionen i fredags gick helt okej faktiskt. Bättre än på vääldigt länge! Vi börjar komma igång lite nu igen, hade ju ridit dressyr hela veckan, och resultatet syns direkt. Vi tränade på tempoväxlingar i galoppen. Började med att göra samma övning som förra veckan för att lösgöra och mjuka upp. Sen gjorde vi det i galopp. Sen gick vi ut på fyrkanten och ökade galoppen lite på långsidorna och minskade och flyttade bakdelen i hörnen. Vad vi hade som "mål" var att inte tappa takten när vi minskar galoppen, det händer väldigt lätt. Så fick inte minska innan jag flyttade. Men om man gör det samtidigt så funkar det riktigt bra faktiskt. Och att inte använda händerna för mycket också så klart, utan att hålla om med skänklarna, så att man inte bara bromsar bort allt. Som Monica brukar säga när jag gör det; "Nu drar du bara i handbromsen igen!!". Tillslut så fick vi riktigt fin takt i alla fall, utan att Carisma stressade upp sig i mitten av lektionen. Så på köpet så fick jag en mindre svettig häst :)
Mamma red i lördags och fortsatte på det jag gjorde i fredags. Idag red jag ett vääldigt lätt pass. Carisma har tappat en sko, men det har inte känts tidigare. Men idag så kändes det lite stelt, och jag var för trött för att börja hålla på med något, så red i typ bara en kvart, sen ägnade jag tiden åt att rykta Carisma och putsa tränset (något smo jag inte har gjort på år käns det som). Kändes skönt ändå att bara hålla på lite i stallet.
Nu ska jag plugga lite till, sen sängen. Imorgon ska mamma rida.
Gammal halvbra galoppbild, haha, ser ut som att jag försöker slita ut bettet ur munnen på henne eller nått. Så är inte läget iaf :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag heter Janina, och det är jag som har bloggen. Jag är född -95 och har ridit så gott som hela mitt liv. Det började på ridskola som 4åring. Som 9åring fick jag min första ponny, ett gotlandsruss som mest användes som skogsmulleponny. När jag var 12 år gammal så fick jag Carisma. Det var då jag började med dressyren. Nu har vi tävlat upp till FEI ponnydressyr, och fått placeringar upp till LA:P1. I bloggen får du följa våra träningar och tävlingar. Enjoy it :)
e. Marocco 555 u.Poppie ue. Merrie Master Carisma är min D-ponny som jag skriver om.Hon är ett sto född den 10 maj -94. Hön är en väldigt samarbertvillig ponny som gör det mesta för att det ska gå bra. Vi har tävlat lite hoppning i lägre klasser (90) med placering. Förut så hopptränade vi även mycket, men efter en hovledsifektion 09 på fram så slutade vi med hoppträningarna. Mitt mål med Carisma är självklart att kvala till SM till hösten och placering i DM.