Lektionen

Lektionen idag gick jättebra! Carisma var superduperfin och jag var koncentrerad. Vi fokuserade oss på böjningen och trampet, så att det ser flashigare ut. Jag hann värma upp rätt så länge, så vi började direkt med samlingen. Vi gick på små volter på långsidan och tränade på att spåra och följa spåret. Carisma har svårt att gå i rätt böjning på ett spår och få in ytterbogen och trampa under sig inner bak. Hon vill antingen tränga utåt eller inåt, speciellt i vänster varv. I höger vill hon bara tränga inåt. När det var bra så fortsatte vi med öppna. Red i lågt tempo för att hinna med allt. I vänster varv sjkuter hon gärna ut bogen, så jag tar automatiskt in vänsterhanden, och det är det jag gör fel. Ska ta in vänsterhanden mot halsen och skjuta in bogen med högerskänkeln istället. Komplicerat att förklara när man skriver. I högervarvet gick det bättre, måste bara hplla mer koll på ytter bak. Efter det så gjorde vi sluta åt båda hållen, det märktes att jag hade tränat på dom, eftersom att det gick felfritt åt båda hållen direkt.

När böjningen fungerade så fortsatte vi med steget och takten. Vi försöker få henne att trampa med och arbeta mer med bakben och rygg. Börjaade med att göra tempoväxlingar och rida lätt hela tiden. Längde på långsidorna och kortade genom hörnen och på kortsidorna. Sen gjorde vi en ny övning som jag aldrig hade gjort förut. Den är svår att beskriva, men ungefär så att man rider lite öppna på långsidan, och istället för hörn och kortsida så rider man en stor halvcirkel över till andra sidan, och där ökar man. Det funkade jättebra, och tillslut så fick vi lite tramp i henne! Nu är det bara att fortsätta öva som gäller!!

Har ritat en lite fin bild på den sista övningen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Jag heter Janina, och det är jag som har bloggen. Jag är född -95 och har ridit så gott som hela mitt liv. Det började på ridskola som 4åring. Som 9åring fick jag min första ponny, ett gotlandsruss som mest användes som skogsmulleponny. När jag var 12 år gammal så fick jag Carisma. Det var då jag började med dressyren. Nu har vi tävlat upp till FEI ponnydressyr, och fått placeringar upp till LA:P1. I bloggen får du följa våra träningar och tävlingar. Enjoy it :)
e. Marocco 555 u.Poppie ue. Merrie Master Carisma är min D-ponny som jag skriver om.Hon är ett sto född den 10 maj -94. Hön är en väldigt samarbertvillig ponny som gör det mesta för att det ska gå bra. Vi har tävlat lite hoppning i lägre klasser (90) med placering. Förut så hopptränade vi även mycket, men efter en hovledsifektion 09 på fram så slutade vi med hoppträningarna. Mitt mål med Carisma är självklart att kvala till SM till hösten och placering i DM.